• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Konsekvenser av att ta nya lån nu efter bolån

Entreprenören

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
28 Februari 2022
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
147
Coop är snabba säger min erfarenhet av dem.

Synd jag inte valde de, känns som jag har otur med val av låneaktörer... ringde Nordnet idag och frågade hur det gick. De sa att om ett beslut tas så kommer det i eftermiddag och jag får SMS dagen efter det. Så har jag tur har de idag beviljat det och skickar pengarna (och SMS-bekräftelsen) imorgon.

Tror faktiskt det nominella räntan var likadan eller väldigt nära. Liiite dyrare avgifter tror jag.

Nu ser jag på coop.se att det är 0 kr i uppläggsningavgift om man söker via dem samt 1% lägre ränta. Nu kanske det inte blir så låg ränta efter en till kreditupplysning. Jag funderar på göra en ansökan och se vad jag får för ränta, kanske går snabbare än Nordnet.

Gjort en ansökan. Sökte 75 tusen på 10 år:

Vi har tittat på din ansökan om Coop Privatlån och har i dagsläget ingen möjlighet att bevilja lånet.​

När din ekonomiska situation har förändrats är du välkommen att ansöka på nytt.
I kreditbedömningen tar vi hänsyn till inlämnade och inhämtade uppgifter från till exempel Dun & Bradstreet och UC. Vi tar bland annat hänsyn till information om inkomst, skulder, antal kreditförfrågningar och återbetalningsförmåga.

Synd att ha tre kreditupplysningar nu plus en Bisnode till. Borde nog valt Coop från början, via Lendo. Hoppas Nordnet svarar imorgon men tänkte Coop kanske skulle vara snabbare och lite billigare.

Idiotiskt av mig att söka och dra på mig två förfrågningar (hoppas de inte tog via UC nu när de redan sett en för några dagar sedan men tror de gjort det) men Nordnet ger inte ens en möjlighet att nu se om det är beviljat eller inte. I och för sig är det ganska lugnt vad gäller Loanstep för har möjlighet att ångra mig redan nu och betala tillbaka lite senare men bara betala lite ränta, går alltså slippa de 2500 kr i avgift, tur nog såg jag. Dock ganska tomt på bankkontot men klarar mig.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Entreprenören

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
28 Februari 2022
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
147
Konstigt nog ringer Lendo mig idag, hinner inte ta deras samtal. De SMS:ar och säger de vill prata om min ansökan. Jag försöker ringa två gånger men når inte fram till handläggaren. En annan svarar att han återkommer imorgon men det var inget akut för då hade hon också sett det i anteckningarna.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 584
Mottagna reaktioner
6 157
Poäng
4 147
Konstigt nog ringer Lendo mig idag, hinner inte ta deras samtal. De SMS:ar och säger de vill prata om min ansökan. Jag försöker ringa två gånger men når inte fram till handläggaren. En annan svarar att han återkommer imorgon men det var inget akut för då hade hon också sett det i anteckningarna.
Säkert försäkring om du fått ett lån.
 

Entreprenören

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
28 Februari 2022
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
147
Synd jag inte valde de, känns som jag har otur med val av låneaktörer... ringde Nordnet idag och frågade hur det gick. De sa att om ett beslut tas så kommer det i eftermiddag och jag får SMS dagen efter det. Så har jag tur har de idag beviljat det och skickar pengarna (och SMS-bekräftelsen) imorgon.

Tror faktiskt det nominella räntan var likadan eller väldigt nära. Liiite dyrare avgifter tror jag.

Nu ser jag på coop.se att det är 0 kr i uppläggsningavgift om man söker via dem samt 1% lägre ränta. Nu kanske det inte blir så låg ränta efter en till kreditupplysning. Jag funderar på göra en ansökan och se vad jag får för ränta, kanske går snabbare än Nordnet.

Gjort en ansökan. Sökte 75 tusen på 10 år:



Synd att ha tre kreditupplysningar nu plus en Bisnode till. Borde nog valt Coop från början, via Lendo. Hoppas Nordnet svarar imorgon men tänkte Coop kanske skulle vara snabbare och lite billigare.

Idiotiskt av mig att söka och dra på mig två förfrågningar (hoppas de inte tog via UC nu när de redan sett en för några dagar sedan men tror de gjort det) men Nordnet ger inte ens en möjlighet att nu se om det är beviljat eller inte. I och för sig är det ganska lugnt vad gäller Loanstep för har möjlighet att ångra mig redan nu och betala tillbaka lite senare men bara betala lite ränta, går alltså slippa de 2500 kr i avgift, tur nog såg jag. Dock ganska tomt på bankkontot men klarar mig.

Inga nya kreditupplysningar. Det var väl därför Coop nekade också, säkert någon spärr då jag bör haft en pågående ansökan - är väl så i en vecka när man söker via Lendo. Bra av UC och bankerna att bygga ett sånt system så man inte drar på sig kreditupplysningar i onödan.
 

Entreprenören

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
28 Februari 2022
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
147
Hoppas de 80429 kr jag fått låna nu inte orsakar några problem med Nordea men det ska inte göra det, vad jag förstått. :) Jag säger jag var tvungen köpa möbler o.s.v. Det ska ju gå åt sällanköpsvaror och är som en slags längre brygglån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp